Néhány nap múlva ismét Európa nyüzsgő kulturális központjává alakul a magyar főváros. Az április 8. és 24. között zajló kulturális seregszemle nagyzenekari, opera-, tánc- és kortárs crossover programjából kínálunk ízelítőt.
Beethoven III. zongoraversenyének szólistájaként lép fel április 12-én a Müpában az izraeli származású Shai Wosner, aki már fiatalon megismerkedett zenei kultúránkkal, egyik mestere ugyanis a magyar származású zeneszerző, André Hajdu volt. A Nemzeti Filharmonikusok koncertjének második felében Rachmaninov fiatalkori egyfelvonásos operája, az Aleko csendül fel a szerző munkásságát alaposan ismerő Kocsis Zoltán vezényletével, címszerepben napjaink egyik legkeresettebb orosz basszistájával, Dmitrij Uljanovval. A mű Puskin verses elbeszélése, a Cigányok nyomán a cigányság és a Besszarábiában élő oroszok kapcsolatáról szól. Szintén az orosz író kísértethistóriákat parodizáló elbeszélése nyomán komponálta Csajkovszkij Pikk dáma című romantikus szerelmi drámáját, amely április 14-én és 16-án kerül színre az Operaházban. A főszerepben a kiváló tenor, Vlagyimir Galuzin lép fel, akit jelenleg Hermann figurájának egyik elsőszámú megformálójának tartanak a világon, 1993-as debütálása óta a szerep összeforrt a nevével.
Uri Caine, a klasszikus mesterművek átdolgozásáról is ismert amerikai jazz-zongorista, legújabb projektjének első világturnéja során április 13-án érkezik a Zeneakadémiára. A Svéd Kamarazenekarral az európai zene egyik mérföldkövét, Bach Brandenburgi versenyeit hat kortárs zeneszerző külön erre az alkalomra komponált zenei kommentárjaival, illetve átdolgozásaival együtt szólaltatják meg. A hangversenyen Steve Mackey és Uri Caine kompozíciói alkotnak párokat a barokk mester munkájával.
A Staatskapelle Weimar elődjét egykor Liszt emelte az európai zenei élet elitjébe. A zeneszerző Weimarban komponált főművét, a Krisztus-oratóriumot április 17-én a zenekar tolmácsolásában hallhatjuk a Müpában. Az est karmestere, Martin Haselböck lesz, aki az elmúlt években egy rendkívül inspiráló vállalkozással hívta fel magára a nemzetközi zenei élet és a Liszt-rajongók figyelmét: Liszt szimfonikus költeményeit korhű hangszereken vette fel, ezáltal a darabok teljesen új színekben születtek újjá.
A klasszikus műfajok mellett a táncművészet rajongóit is ritkaságszámba menő előadások várják a tavaszi fesztiválon. A fiatal kínai táncos-koreográfus, Wang Yabin 2015-ben bemutatott előadásában táncdrámaként dolgozza fel Bi Feiyu The Moon Opera című világhírű kisregényét. A Müpa Fesztivál Színházában április 18-án és 19-én látható darabban kínai hagyományok és a kortárs törekvések harmonikus egységet alkotnak.
Liszt inspirálta a nemzetközi zenei életben elektronikus zenei munkásságáról is ismert Dubrovay László szerzeményét Faust, az elkárhozott címmel. A balettet Dubrovay 1987-ben komponálta eddig azonban csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. Április 22-én a Müpában az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával a komponista eredeti elképzelése szerint mutatják be a művet.
Intergalaktikus utazás részesei lehetnek a nézők április 21-én az Erkel Színházban. A Nemzeti Balett Space Fantasy című előadásának első felében Godfrey Reggio 1982-es „elidegenedés-mitológiája”, a Megboldogult bolygó a tánc nyelvén kel életre Barta Dóra koreográfiájával, Philip Glass repetitív zenéjére. Földi Béla koreográfus szintén izgalmas anyaghoz, Ray Bradbury Marsbéli krónikák című sci-fijéhez nyúlt, a mágikus-misztikus utazást a Solaris együttes, eredetileg a Bradbury történeteihez írt zenéje kíséri.