TOP10 magyar cég: médiamegjelenés terén más a sorrend

A HVG e heti számában tette közzé az 50 legnagyobb magyar cég listáját, melyről a TOP10-et az index.hu hozta nyilvánosságra július 23-án. Az Observer Budapest Médiafigyelő Kft. ennek apropóján vizsgálta meg a 10 legnagyobb árbevételű vállalat médiajelenlétét az általa szemlézett magyar nyelvű rádió és televízió csatornákon, az országos és regionális terjesztésű nyomtatott sajtóban és az online felületeken. A kutatás eredményeképp a HVG listájától eltérő sorrend alakult ki a cégek híraktivitása alapján.

Az abszolút első helyet a MOL Magyar OIaj és Gázipari Nyrt. szerezte meg: 2014-ben összesen 42 243 alkalommal került a magyar média napirendjére. A MOL Nyrt. főként tőzsdei hírek, üzemanyagár-változások, valamint szponzoráció kapcsán szerepelt a megjelenésekben. Ennek köszönhető a kimagasló előnye a többi vizsgált céghez képest, ugyanis az összes megjelenés több mint felét, 52 százalékát tudhatta magáénak.

A második helyre az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. került 18 155 megjelenéssel, miközben a társaság a 2014-es árbevétele alapján a negyedik helyen zárt a HVG listáján. Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. döntően szponzorációja révén jelent meg a vizsgált médiumokban, ugyanakkor a tavalyi év során folyamatosan médianapirenden volt a paksi bővítés témája is, aminek kapcsán rendszeresen nevesítették a vállalatot.

Annak ellenére, hogy a Magyar Telekom Távközlési Nyrt. a HVG listájának hetedik helyén végzett, a 2014-es híraktivitást vizsgálva az Observer listájának előkelő harmadik helyére került 13 566 megjelenéssel. A kimagasló megjelenésszám ugyancsak elsősorban tőzsdei hírekkel magyarázható.

A további cégek körében a tavalyi nevesítések száma nem érte el a 10 000-et. Közülük az E.On emelkedett ki, neve 4735 alkalommal jelent meg, a társaság döntő többségében a gázüzletágának megvásárlásával kapcsolatos hírekben szerepelt. Összességében tehát a vizsgált cégek híraktivitása között fellelhető eltérések oka, hogy azok a társaságok, amelyek jelen vannak a tőzsdén, valamint aktívabb szponzorációs tevékenységet végeznek, folyamatos médiajelenlétet tudnak biztosítani maguknak.

Ahogy látható, a TOP10 magyar cég 2014-es árbevétele és sajtóidézettsége nagy differenciát mutat. A HVG és az Observer listájának egyedül az 1. és a 9. helyezettje lett azonos.

1.abra

             Forrás: index.hu és Observer Budapest Médiafigyelő Kft., 2014-es adatok

2.abra

              Forrás: Observer Budapest Médiafigyelő Kft., 2014-es adatok

Módszertani összefoglaló

Az Observer Budapest Médiafigyelő Kft. a HVG legnagyobb magyar cégekről szóló, az index.hu által közzétett listájáról vizsgálta meg a tíz legnagyobb árbevételű cég médiajelenlétét, azaz a médiában történő nevesítéseit. A vizsgálat mintája kiterjedt a magyar nyelvű rádió és televízió csatornákra, az országos és regionális terjesztésű nyomtatott lapokra valamint az online felületekre. A tárgyidőszak 2014. január 1-től december 31-ig tart.

Posted on 2015-07-24 in Média

Share the Story

About the Author

Back to Top