Szekeres Nóra gyermekei, Milán és Noa, valamint Sipos Peti fia, Gergő is kipróbálta, hogy mit tudnak az élelmiszerbiztonságról. Egy közös, játékos feladatban Nóriék későn kaptak a fejükhöz, nem ellenőrizték az alapanyagok lejárati dátumát, míg Peti és Gergő tekintete a sérült termékek felett siklott el. Ettől függetlenül a srácok nagyon is „képben” vannak a szabályokkal, csakúgy, mint legtöbb magyar kisdiák. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a PontVelem.hu-val együttműködve vizsgálta, mennyire tudatos vásárlók a mai 6-14 évesek.
„Gyakran tartunk kerti sütögetést, ilyenkor Gergő is kiveszi a részét az előkészületekből. Anyukájának is gyakran segít, nem idegen terep számára sem a konyha, sem az élelmiszerbolt. Én pedig eredeti szakmám szerint cukrász lennék, ugye” – magyarázta az Irigy Hónaljmirigy tagja. Fia, Gergő hozzátette, hogy legutóbb fánkot sütöttek anyukájával, és az sem kizárt, hogy szakács lesz belőle. A közös, játékos feladatban a helyes vásárlás és a hűtőbe pakolás szabályait mutatták be a hírességek gyermekei, az ifjabbik mirigy még azt is tudta, miért nem szabad a fridzsider felső részébe tenni a húsokat.
A NÉBIH és a PontVelem.hu közös felmérésében közel 3000 általános iskolás vett részt. A gyerekek 78,6%-a tudta helyesen, hogy a nyersanyagokat el kell különíteni a fogyasztásra kész ételektől, ugyanakkor a diákok közel fele (45,2%) nem találta el a hűtőgép helyes hőmérsékletét: az ajánlott 4oC helyett 8 és 12oC közé állították volna a szabályozógombot. Szerencsére azonban szinte mindenki (92,7%) jól tudta, hogy a hűtőbe nem szabad meleg ételt betenni. Fontos kérdések ezek, hiszen a legtöbb megbetegedést az otthoni helytelen tárolási, főzési technikák okozzák.
Szekeres Nóra két nagyobbik gyermeke, Milán és Noa azonnal megmondta, hogy a penészes tetejű lekvárt nem szabad megenni, de nem minden válaszadó gondolta így: a felmérésben részt vevők 31,4%-a nyilatkozott tévesen úgy, hogy a penész eltávolítása után a lekvár ehető.
„A játék során be kellett pakolnunk egy bevásárlókosárba pár terméket, és utólag gondoltunk csak bele, hogy nem néztük meg a lejárati dátumot. Mentségemre legyen mondva, jóhiszemű vásárló vagyok, nem volt még rossz tapasztalatom e téren, de ezentúl jobban figyelek majd, hiszen nekem kell jó példát mutatnom a gyermekeimnek” – árulta el a csinos műsorvezető. Milán és Noa ügyesen rendezték be a játék hűtőt, ám egy dologban – a kisdiákok többségéhez hasonlóan – ők sem voltak biztosak: a mélyhűtött termékeket nem a konyhapulton, hanem a hűtőben kell kiolvasztani.
A NÉBIH és PontVelem felméréséből az is kiderül, hogy a kisdiákok 64,8%-a rendszeresen, 32,9%-uk néha, míg 2,3%-uk egyáltalán nem jár bevásárolni.
„A szülő szerepe fontos az élelmiszerekkel való ismeretszerzés terén” – magyarázta dr. Kasza Gyula, a NÉBIH szakértője. „Azok a gyerekek, akik elkísérik szüleiket a bevásárlásokra, helyesebben válaszoltak a kérdésekre. A nemek szerepe már gyermekkorban is kirajzolódik: a lányok sokkal tudatosabban észlelik és kezelik a kockázatokat, mint a fiúk, de mindannyiukat érdekelték ezek a kérdések. A tudatos fogyasztói magatartásra nevelést nem lehet elég korán elkezdeni.”